Airbnb gaat posters met ‘ongepaste’ slogans verwijderen van bushaltes en billboards in San Francisco. Inwoners van de stad leverden keihard commentaar op de reclames, die suggesties doen over waar de toeristenbelasting aan besteed zou moeten worden.
Airbnb had nog een appeltje te schillen met San Francisco. Na een bittere strijd ging het bedrijf eerder dit jaar door de knieën en betaalde naar verluidt tientallen miljoenen dollars aan belastingen. San Francisco berekent 14 procent toeristenbelasting aan hotels maar Airbnb weigerde die lang te betalen. Ook eiste de stad een boete omdat de website haar verhuurders nooit om de belasting had gevraagd.
Bibliotheken langer open…
De accommodatiesite – geschat op een waarde van 25,5 miljard dollar (22,5 miljard euro) – sloeg terug door ludiek bedoelde posters op te hangen in de stad. Ze zijn voorzien van berichten als: ‘Beste openbare bibliotheken, we hopen dat jullie een deel van de 12 miljoen dollar aan toeristenbelasting zullen gebruiken om de bieb ’s avonds langer open te houden. Liefs, Airbnb.’ Andere biljetten riepen op meer fietspaden aan te leggen of kunst in scholen te houden.
Inwoners van San Francisco spraken online schande van de posters en vonden ze passief-agressief of op z’n minst onsmakelijk. Vooral de poster over bibliotheken leverde reacties op, waaronder eentje van Martha Kenney op Facebook, die uitzocht hoe het precies zit.
…maar slechts een paar minuten
“Ik ben blij te horen dat jullie je belastingen betaald hebben dit jaar. Ik ook! Is dat niet fantastisch? Echter, ik heb wat cijfers erbij gepakt en slecht nieuws voor jullie. Van jullie 12 miljoen aan toeristenbelasting gaat slechts 1,4 procent naar de openbare bibliotheken. Dus dat is 168.000 dollar. Verdeeld over de 686 personeelsleden, komen we uit op 193 dollar. Als iedereen vijf dagen werkt afgezien van vakantiedagen, is dit 0,78 dollar per dag per werknemer. Aangezien dat behoorlijk onder het minimumloon in San Francisco (12,25 dollar per uur) ligt, betwijfel ik dat jullie belasting de biebs langer kan openhouden dan een paar minuten.”
Sommigen waren ervan overtuigd dat dit een hoax moest zijn, maar een woordvoerder van Airbnb reageerde. "De intentie was om de belastingbijdrage van onze gasten en gastheren te laten zien, die neerkomt op zo'n 1 miljoen dollar per maand", zei hij tegenover Engadget.
Inmiddels heeft Airbnb op Twitter excuses aangeboden en beloofd dat de posters snel worden weggehaald.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl